Dr Siddiq Fadil : Syarat Kemenangan
ٱلَّذِينَ إِن مَّكَّنَّٰهُمْ فِى ٱلْأَرْضِ
أَقَامُوا۟ ٱلصَّلَوٰةَ وَءَاتَوُا۟ ٱلزَّكَوٰةَ وَأَمَرُوا۟ بِٱلْمَعْرُوفِ
وَنَهَوْا۟ عَنِ ٱلْمُنكَرِ ۗ وَلِلَّهِ عَٰقِبَةُ ٱلْأُمُورِ
(iaitu)
orang-orang yang jika Kami Beri kedudukan di bumi, mereka melaksanakan solat,
menunaikan zakat, dan menyuruh berbuat yang makruf dan mencegah dari yang
mungkar; dan kepada Allah-lah kembali segala urusan. (Surah al Hajj:41)
Memang Allah Maha Berkuasa melaksanakan kehendak-Nya
(membinasakan musuh-musuh agama-Nya) tanpa susah-payah, tanpa menumpahkan walau
setitik darah kaum mukminin. Tetapi tentu ada hikmah, sebab tersirat di balik
perintah berperang, bahawa Tuhan tidak menginginkan agama ini didukung oleh
orang-orang malas, mereka yang hanya ingin bersantai, yang merasa cukup dengan
mendirikan solat dan membaca al-Kitab serta menadah tangan ke langit ketika
menghadapi bahaya pencerobohan.
Memang orang mukmin harus menunaikan solat, harus membaca al-Kitab
dan bermunajat kepada Allah setiap saat, ketika senang dan ketika susah. Tetapi
ibadat-ibadat tersebut semata-mata belum cukup melayakkan mereka menjadi
pendukung agama Allah. Ibadat-ibadat tersebut hanyalah sebahagian daripada
bekalan yang perlu disiapkan sebagai kekuatan tambahan untuk mengharungi medan
perjuangan. Senjata fizikal harus sepadan dengan senjata musuh, sementara taqwa
adalah senjata spiritual yang hanya ada pada kaum mukminin. Demikianlah
kehendak Allah, bahawa pembelaan dan pertolongan-Nya tersalur menerusi daya
lawan kaum mukminin. Hanya dengan kemampuan bertarung di medan perang segala
potensi kekuatan terpendam yang mereka miliki akan tumbuh perkasa dengan
sempurna. Tuhan menghendaki agar para pendukung agama-Nya memaksimumkan seluruh
kekuatan yang dikurniakan-Nya kepada mereka. Sesungguhnya misi penyiaran dan
pendaulatan agama Allah adalah amanah berat yang hanya dapat dipikul oleh umat
yang kuat, umat berdaya juang yang terbina dalam keperitan rebah bangun di
kancah pertarungan.
Memang bukan kehendak Tuhan menghadiahkan kemenangan mudah.
Justeru, kemenangan mudah dan segera yang dihadiahkan tanpa susah payah kepada
orang-orang yang berbudaya santai tidak akan meledakkan kekuatan terpendam di
pedalaman diri mereka. Selain itu kemenangan segera dan mudah akan segera dan
mudah pula hilangnya kerana ia akan dirasakan sebagai suatu yang murah, dapat
diraih tanpa membayarnya dengan pengorbanan yang mahal. Kemenangan segera dan
mudah juga tidak akan kekal lama kerana ia tidak akan mampu dipertahankan oleh
mereka yang tidak terlatih dan teruji dalam hempas-pulas perjuangan.
Demikianlah hikmah di sebalik sukar dan lambatnya kemenangan bagi umat silam,
generasi yang dizalimi dan diusir dari kampung halaman tanpa alasan selain
kerana mereka berpendirian “Tuhan kami ialah Allah!”. (Surah al Hajj:
40)
ٱلَّذِينَ أُخْرِجُوا۟ مِن دِيَٰرِهِم بِغَيْرِ حَقٍّ إِلَّآ أَن
يَقُولُوا۟ رَبُّنَا ٱللَّهُ ۗ
Kemenangan Yang Tertangguh
Dalam tafsir al-Zilal-nya, Sayyid Qutb menyenaraikan
kemungkinan-kemungkinan yang menyebabkan tertangguhnya kemenangan bagi kaum
mukminin:
·
Kemenangan tertangguh kerana persediaan umat mukminin belum cukup matang, belum
cukup siap dan belum maksimum sehingga andainya diberi kemenangan ketika itu,
kemenangan itu tidak akan bertahan lama kerana mereka tidak akan mampu
mempertahankannya
·
Kemenangan tertangguh kerana umat mukminin belum mencurahkan seluruh tenaga
keupayaannya dan belum mengorbankan segala yang dimilikinya sehingga tidak
tersisa lagi sesuatu yang berharga, sehingga semua yang ada, yang mahal dan
yang murah sudah diserahkan untuk membiayai perjuangan di jalan Allah.
·
Kemenangan tertangguh sehingga umat mukminin menggunakan kekuatan terakhirnya,
lalu dengan begitu mereka menginsafi bahawa tanpa pertolongan Allah, kekuatan
mereka semata-mata tidak akan membawa kemenangan. Sesungguhnya kemenangan akan
dikurniakan setelah mereka menggunakan kekuatan terakhir dan kemudiannya
menyerahkan segalanya kepada Allah.
·
Kemenangan tertangguh agar umat mukminin mempereratkan lagi hubungan dengan
Allah, sehingga pada saat menempuh derita perang mereka benar-benar merasakan
bahawa sesungguhnya tidak ada lagi tempat untuk mengadu dan meminta selain
hanya Allah Yang Maha Esa. Hubungan erat dengan Allah inilah yang akan menjamin
istiqamah mereka nanti apabila Allah Berkenan mengurniakan kemenangan, bahawa
mereka tidak akan menyeleweng dari kebenaran, keadilan dan kebaikan yang
kerananya Allah memenangkan mereka.
·
Kemenangan tertangguh kerana umat mukminin belum benar-benar tulus dalam
perjuangan dengan niat murni semata-mata kerana Allah dan dakwah agama-Nya.
Mungkin masih ada dalam kalangan mereka yang berjuang kerana motif-motif lain
yang tidak murni: mungkin untuk meraih kepentingan tertentu, mungkin kerana
dorongan emosi marah semata-mata, atau mungkin untuk mencari glamour sebagai
jaguh pertarungan atau lain-lain sepertinya, sedang Allah Menghendaki agar
setiap orang berjuang semata-mata kerana-Nya dan di jalan-Nya. Pada suatu
ketika Rasulullah s.`a.w. pernah ditanya tentang seorang yang berperang kerana
dorongan gejolak emosi, seorang lagi berperang untuk mempamerkan keberanian,
dan seorang yang lain berperang untuk menonjol-nonjolkan diri, siapakah di
antara mereka yang berjuang di jalan Allah? Rasulullah s.`a.w. menjawab, “Siapa
yang berjuang agar Kalimat Allah terjulang tinggi, dialah yang berjuang di
jalan Allah.”
·
Kemenangan tertangguh kerana masih ada sisa kebaikan pada pihak musuh yang
diperangi. Tuhan menghendaki agar sisa kebaikan itu lenyap sama sekali, dan
hanya tinggal kejahatan sepenuhnya, barulah akan ditimpakan kehancuran total
tanpa ada sisa kebaikan yang turut terkorban.
·
Kemenangan tertangguh kerana kebatilan yang diperangi itu belum terdedah
sepenuhnya di mata khalayak massa. Andainya kemenangan diraih dalam keadaan
seperti itu, masih akan ada pendukung-pendukungnya yang tertipu dengan
kebatilan yang belum tampak jelas batilnya itu. Dengan kata lain, kebatilan
tersebut masih mengakar pada segolongan orang innocent yang masih belum
dapat melihat hakikat. Allah menghendaki agar kebatilan itu terus wujud
beberapa lama sehingga ia terdedah sepenuhnya di hadapan semua orang. Dengan
demikian kehancurannya nanti tidak akan disesali oleh sesiapa pun.
·
Kemenangan tertangguh kerana iklim persekitaran yang belum cukup bersedia untuk
menyambut kebenaran, keadilan dan kebaikan yang dibawa oleh kaum mukminin.
Andainya kemenangan dicapai ketika keadaan masih seperti itu, sudahnya ia akan
ditolak oleh masyarakat yang belum bersedia itu. Biarlah pertarungan terus
berlangsung sehingga jiwa dan minda masyarakat seluruhnya bersedia menerima
kemenangan kebenaran, dan siap untuk mempertahankannya.
Demikianlah antara sebab, di samping sebab-sebab lain yang
Allah sendiri yang Mengetahuinya, mengapa kemenangan masih tertunda, dan kerana
itu perjuangan dengan segala pengorbanan dan deritanya terus berlanjutan dengan
keyakinan akhirnya Allah akan memberikan kemenangan.
Syarat Kemenangan
Memang janji Allah untuk memenangkan mereka yang menolong
(menegakkan) agama-Nya adalah suatu kepastian, tetapi kemenangan tidak
diberikan tanpa syarat. Sesungguhnya kemenangan selamanya terikat dengan
sejumlah tanggungjawab. Justeru, kemenangan tidak diberikan kerana kemenangan
itu sendiri, tetapi ia diberikan untuk menjadi wahana islah ke arah aktualisasi
cara hidup dan tamadun berasaskan nilai-nilai Ilahiah. Yang dijanjikan
kemenangan ialah mereka “…yang jika Kami berikan kedudukan di bumi,
mereka melaksanakan solat, menunaikan zakat, dan menyuruh berbuat yang makruf
dan mencegah dari yang mungkar, dan kepada Allah-lah kembali segala urusan.” -
(al Hajj: 41)
Demikianlah empat syarat kemenangan: pertama, melaksanakan
solat dalam pengertian mengabdi sepenuh dan setulusnya kepada Allah, mempererat
hubungan dengan Allah dan sentiasa menghadap-Nya dengan patuh, merendah dan
menyerah. Dengan kata lain, Allah harus sentiasa didahulukan; kedua, menunaikan
zakat dalam pengertian melaksanakan tanggungjawab kehartaan (haqq al-mal),
mengikis sifat bakhil, mengenyah sifat tamak, membebaskan diri dari nafsu
kebendaan, dan prihatin terhadap kaum yang lemah (miskin); ketiga, menyuruh
berbuat yang makruf dalam pengertian memperjuangkan kebaikan, nilai-nilai murni
dan mendorong masyarakat mengamalkan cara hidup sihat dan bermoral berasaskan
nilai-nilai makruf, mulia dan terpuji; dan keempat, mencegah dari yang mungkar
dalam pengertian komitmen melawan segala bentuk kejahatan dan penyelewengan,
memperjuangkan perubahan dan pembebasan umat dari budaya bobrok dan bejat.
Kepada Allah-lah kembali segala urusan, sesungguhnya Allah adalah penentu
kesudahan segalanya, memenangkan yang kalah atau mengalahkan yang menang,
tergantung pada syarat-syarat yang telah di tetapkan-Nya, ditepati atau tidak.
Demikianlah hakikatnya, bahawa kemenangan selamanya bersyarat, di samping ia
juga adalah adalah suatu amanah besar yang membawa tanggungjawab mengisinya dan
mempertahankannya.
(Susunan semula dan adaptasi kuliah Dr Siddiq Fadil Tafsir
Maudu’iy siri 65: JANJI ALLAH KEPADA KAUM MUKMININ: KEMENANGAN BERSYARAT)
KDH:26102013.
I S L
A H M
E D I
A SIRI USF
Persatuan Wadah Pencerdasan Umat Malaysia
No akaun BANK ISLAM 12029010069484
Comments
Post a Comment