PERANG BADAR: UJIAN GETIR TERAGUNG DI BULAN RAMADAN
PERANG
BADAR: UJIAN GETIR TERAGUNG DI BULAN RAMADAN
Perang
Badar, yang berlaku pada 17 Ramadan, tahun 2 Hijrah, merupakan peristiwa
sejarah yang amat penting untuk ditelaah. Untuk pertama kali kaum muslimin,
setelah hijrah dari Makkah ke Madinah, bertembung dalam satu peperangan terbuka
dengan kaum musyrikin Makkah yang sekian lama memusuhi mereka. Keputusan dari
peperangan ini memberi erti yang besar terhadap keyakinan kaum muslimin terhadap
kebenaran agama yang dibawa oleh Nabi Muhammad ﷺ
serta menjadi bukti benarnya janji-janji Allah (swt) – bahawa mereka yang
berjuang di jalan-Nya akan ditolong. Perang ini menjadi lebih bermakna kerana
keputusannya nanti akan memberi kesan kepada kelangsungan agama ini.
Rasulullah ﷺ
menyedari betapa pentingnya memenangi perang ini demi masa depan agama. Dengan rintihan
yang luar biasa Baginda ﷺ merayu bagi
mendapatkan pertolongan Allah. Bagi Baginda ﷺ
kekalahan bukanlah pilihan. Kekalahan mungkin memberi erti
berakhirnya orang yang akan menyembah Allah (swt) di bumi ini . Baginda ﷺ berdoa:
Ya Allah, aku
memohon kepada-Mu, penuhilah janji-Mu kepadaku. Ya Allah, (berikanlah) bantuan
yang telah Engkau janjikan. Ya Allah, jika Engkau biarkan pasukan Islam ini
binasa, maka Engkau tidak akan (lagi) disembah di muka bumi ini -
HR. Muslim dan Ahmad.
Peperangan
pertama ini menjadi saksi pertembungan antara mereka yang tulus berjuang
menegakkan kebenaran agama Allah (swt) dengan mereka yang sombong, menolak
kebenaran dan memilih untuk mempertahan kepentingan-kepentingan dunia. Dari
satu perspektif peperangan ini adalah pertentangan antara al-haq dan batil.
Maka natijah dari peperangan, dari satu perspektif, akan turut mendefinisi
makna kebenaran dan kebatilan.
Ketidakseimbangan
kekuatan antara kaum muslimin yang bersama Rasulullah ﷺ
dengan tentera Quraisy Makkah adalah amat menjolok. Seramai hanya 313 orang
yang mewakili umat Islam dari Madinah berhadapan dengan 1000 orang pasukan dari
Makkah. Bukan sahaja bilangan mereka yang ikutserta bersama Rasullah ﷺ
kecil, mereka juga tidak mempunyai kenderaan dan senjata yang
mencukupi. Diriwayatkan kaum muslimin memiliki 2 atau 3 ekor kuda dan 70 ekor
unta, berbanding dengan tentera musyrikin Makkah yang bergerak bersama 100 ekor
kuda dan 700 ekor unta serta 600 dari anggota peranga berbaju perisai. Logika
biasanya pastilah pasukan yang datang dari Makkah ini akan memperolehi
kemenangan mudah! Itulah yang ada dalam fikiran Amru bin Hisyam (Abu Lahab) yang
mengetuai pasukan Quraisy Makkah. Tetapi ternyata keputusan yang terjadi ternyata
tidak seperti yang mereka sangkakan. Mereka tewas dengan kerugian besar: 70
orang terbunuh dan 70 lagi ditawan. Sedangkan pasukan dari Madinah mencapai
kemenangan gemilang. Mereka berjaya menumpaskan hampir semua pemimpin musyrikin
yang datang berperang termasuk Abu Jahal dan berjaya pula merampas sejumlah
harta rampasan. Kaum muslimin menghadapi kerugian minimum dengan hanya 14 orang
yang syahid dalam pertempuran tersebut.
Sesuatu
yang unik bagi peperangan ini ialah adanya ‘campur tangan ilahi’ (divine
intervention) iaitu pertolongan Allah (swt) yang dinyata secara jelas oleh
Allah (swt) sendiri. Seperti yang dinyatakan dalam ayat-ayat berikut:
وَلَقَدْ
نَصَرَكُمُ اللَّهُ بِبَدْرٍ وَأَنْتُمْ أَذِلَّةٌ ۖ فَاتَّقُوا اللَّهَ
لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ
Dan sungguh
Allah telah menolong kamu semasa (Perang) Badar sedang kamu dalam keadaan
lemah. Maka bertaqwalah kepada Allah, agar kamu mensyukuri-Nya – Aali Imran 3:123.
إِذ
تَستَغيثونَ رَبَّكُم فَاستَجابَ لَكُم أَنّي مُمِدُّكُم بِأَلفٍ مِنَ
المَلائِكَةِ مُردِفينَ
Sungguh, Aku
mendatangkan bala bantuan dengan seribu malaikat yang (datang) berturut-turut
– Al-Anfal:9.
Perspektif
kajian sejarah Barat hanya menganalisis peristiwa-peristiwa terjadi di tengah
masyarakat manusia berasaskan apa yang dapat ditanggap secara zahir. ‘Campur
tangan ilahi’ atau elemen alam metafizik tidak diiktiraf dalam
kajian-kajian sejarah. Namun dalam konteks agama Islam, seperti yang dinyatakan
melalui ayat-ayat al-Quran, pertolongan Allah (swt) melalui pengutusan bantuan
terdiri dari para malaikat, adalah sesuatu yang benar-benar terjadi, sekalipun mata
kasar manusia tidak dapat menyaksinya.
Banyak
ibrah yang dapat disaring dari peristiwa Perang Badar terutama bagi mereka yang
berjuang bagi menegakkan kehidupan Islami di tengah-tengah masyarakat. Sememangnya
kemenangan yang diperolehi kaum muslimin dalam perang ini adalah hasil
pertolongan Allah (swt). Namun pertolongan tersebut diberi oleh Allah (swt)
kerana mereka siap memiliki ciri dan sifat yang melayakkan mereka menerima
pertolongan-Nya. Di samping kepimpinan dan wibawa Baginda ﷺ
serta strategi yang diatur Baginda ﷺ,
kualiti para anggota pasukan juga menjadi sebab Allah (swt) menghulurkan
pertolongan-Nya. Mereka adalah orang-orang yang benar-benar yakin akan
kebenaran Risalah yang dibawa Baginda ﷺ.
Dengan keyakinan ini mereka sedia pula berkorban jiwa raga demi memperolehi
Redha Allah (swt). Sekian.
(Cikgu Abd Halim Ismail adalah Naib
Presiden Wadah Pencerdasan Umat Malaysia WADAH)
I S L
A H M
E D I
A SIRI C HALIM
Persatuan Wadah Pencerdasan Umat Malaysia
No akaun BANK ISLAM
12029010069484
Comments
Post a Comment