Raimi: Selamat Menyambut Hari Raya
Raimi: Selamat Menyambut Hari Raya
Hari raya adalah saat berbahagia dan bersuka cita.
Kebahagian dan kegembiraan kaum mukmin di dunia adalah kerana Tuhannya iaitu
apabila mereka berhasil menyempurnakan ibadahnya dan memperoleh pahala amalnya
dengan kepercayaan terhadap janjinya kepada mereka untuk mendapatkan anugerah
dan ampunan Nya. Allah Ta’ala berfirman:
Katakanlah: “Dengan kurnia Allah dan rahmat-Nya, hendaklah dengan itu mereka
bergembira. Kurnia Alaah dan rahmat-Nya itu adalah lebih baik dari apa yang
mereka kumpulkan.” (Yunus: 58)
Sebahagian orang bijak berujar: Tiada seorang pun yang bergembira dengan
selain Allah kecuali karena kelalaiannya terhadap Allah, sebab orang yang lalai
selalu bergembira degan permainan dan hawa nafsunya, sedangkan orang yang
berakal merasa senang dengan tuhanya.
Ketika Nabi ﷺ tiba di Madinah, kaum
Ansar memliki dua hari istimewa, mereka bersuka-ria di kalanya, Maka Nabi
Shallallahu ‘Alaihi Wasallam bersabda:
“Allah telah memberi ganti bagi kaitan dua hari yang jauh lebih baik,
(yaitu) ‘Idul Fitri dan ‘Idul Adha.” (HR. Abu Daud dan Nasa’i dengan sanad
hasan)
Hadith ini menunjukkan bahawa menampakkan rasa suka cita di Hari Raya adalah
sunnah dan disyari’atkan. Maka diperkenankan memperluas Hari Raya tersebut
secara menyeluruh kepada segenap kerabat dengan berbagai hal yang tidak
diharamkan yang bisa mendatangkan kesegaran badan dan melegakan jiwa, tetapi
tidak menjadikannya lupa untuk ta’at kepada Allah.
Adapun yang dilakukan kebanyakkan orang di saat Hari Raya dengan berduyun-duyun
pergi memenuhi berbagai tempat hiburan dan permainnan adalah tidak dibenarkan
karena hal itu tidak sesuai dengan yang disyari’atkan bagi mereka seperti
melakukan dzikir kepada Allah. Hari Raya tidak identik dengan hiburan,
permainan dan penghambur-hamburan (harta), tetapi Hari Raya adalah untuk
berdzikir kepada Allah dan bersungguh-sungguh dalam beribadah. Kerana itu Allah
menggantikan bagi umat ini dua buah Hari Raya yang sarat dengan hiburan dan
permainan dengan dua buah Hari Raya yang penuh dzikir, syukur dan ampunan.
Di dunia ini kaum mukminin mempunyai tiga Hari Raya: Hari Raya yang selalu
datang setiap minggu dan dua Hari Raya yang masing-masing datang sekali dalam
setiap tahun.
Adapun Hari Raya mingguan, terselenggara sebagai pelengkap (penyempurna) bagi
shalat wajib lima kali yang merupakan rukun utama agama Islam setelah dua
kalimat syahadat. Sedangkan dua Hari Raya yang tidak berulang dalam waktu
setahun kecuali sekali adalah:
1. ‘Idul Fitri setelah puasa Ramadhan, hari raya ini terselenggara sebagai
pelengkap puasa Ramadhan yang merupakan rukun dan asas Islam keempat. Apabila
kaum muslimin merampungkan puasa wajibnya, maka mereka berhak mendapatkan
ampunan dari Allah dan terbebas dari api neraka, sebab puasa Ramadhan mendatangkan
ampunan atas dosa yang lalu dan pada akhirnya terbebas dari Neraka.
Sebahagian manusia dibebaskan dari neraka padahal dengan berbagai dosanya ia
semestinya masuk neraka, maka Allah mensyari’atkan bagi mereka Hari Raya
setelah menyempurnakan puasanya, untuk bersyukur kepada Allah, berdzikir dan
bertakbir atas petunjuk dan syari’at-Nya berupa shalat dan sedekah pada Hari
Raya tersebut.
Hari raya ini merupakan hari pembahagian hadiah, orang-orang yang berpuasa
diberi ganjaran puasanya, dan setelah Hari Raya tersebut mereka mendapatkan
ampunan.
2. ‘Idul Adha (Hari Raya kurban), ia lebih agung dan utama daripada ‘Idul
Fitri. Hari Raya ini terselenggara sebagai penyempurna ibadah haji yang
merupakan rukun Islam kelima, bila kaum muslimin merampungkan ibadah hajinya
niscaya diampuni dosanya.
Inilah pelbagai bentuk Hari Raya kaum muslimin di dunia, semuanya dilaksanankan
saat rampungnya ketakwaan kepada Yang Maha Menguasai dan Yang Maha Pemberi, di
saat mereka berhasil memperoleh apa yang dijanjikan-Nya berupa ganjaran dan
pahala.
PETUNJUK NABI ﷺ TENTANG HARI RAYA
Pada saat Hari Raya ‘Idul Fitri, Nabi ﷺ mengenakan pakaian
terbaiknya dan makan kurma dengan bilangan ganjil tiga, lima atau tujuh-
sebelum pergi melaksanakan shalat ‘Id. Tetapi pada ‘Idul Adha beliau tidak
makan terlebih dahulu sampai beliau pulang, setelah itu baru memakan sebahagian
daging binatang sembelihannya.
Beliau mengakhirkan shalat “Idul Fitri agar kaum muslimin memiliki kesempatan
untuk membahagikan zakat fitrahnya, dan mempercepatkan pelaksanaan shalat ‘Idul
Adha supaya kaum muslimin bisa segera menyembelih binatang kurbannya.
Mengenai hal tersebut, Allah Ta’ala berfirman:
“Maka dirikanlah shalat kerana Tuhanmu dan berkorbanlah” (Al Kausar: 2)
Ibnu Umar yang terkenal sangat bersungguh-sungguh dalam mengikuti sunnah Nabi ﷺ tidak keluar untuk shalat ‘Id kecuali
terbit matahari, dan dari rumah sampai ke tempat shalat beliau sentiasa
bertakbir.
Nabi ﷺ melaksanakan shalat ‘Id terlebih dahulu baru berkhutbah,
dan beliau shalat dua raka’at. Pada rakaat pertama beliau bertakbir 7 kali
berturut-turut dengan Takbiratul Ihram, dan berhenti sebentar diantara tiap
takbir. Beliau tidak mengajarkan dzikir tertentu yang dibaca saat itu. Hanya
saja ada riwayat dari Ibnu Mas’ud Radhiyallahu ‘Anhu, ia berkata: “Baginda
membaca hamdallah dan memuji Allah Ta’ala serta membaca shalawat”
Dan diriwayatkan bahawa Ibnu Umar mengangkat kedua tangannya pada setiap
bertakbir.
Sedangkan Nabi Shallallahu ‘Alaihi Wasallam setelah bertakbir membaca surat
“Al-Fatihah” dan “Qaf” pada rakaat pertama serta surat “Al-Qamar” dirakaat
kedua. Kadang-kadang beliau membaca surat “Al-A’la” pada rakaat pertama dan
“Al-Ghasyiah” pada rakaat kedua. Kemudian beliau bertakbir lalu ruku’
dilanjutkan takbir 5 kali pada rakaat kedua lalu membaca “Al-fatihah” dan
surat. Setelah selesai beliau menghadap kearah jamaah, sedang mereka tetap
duduk di saf masing-masing, lalu beliau menyampaikan khutbah yang berisi petunjuk,
anjuran dan larangan.
Baginda selalu melalui jalan yang berbeza ketika berangkat dan pulang (dari
shalat) ‘Id. Baginda selalu mandi sebelum shalat ‘Id. Nabi ﷺ sentiasa memulai setiap khutbahnya dengan hamdalah,
dan bersabda:
“Setiap perkara yang tidak dimulai dengan hamdal’Lah, maka ia terputus (dari
berkah).” (HR. Ahmad dan lainnya)
Dari Ibnu Abbas Radhiyallahu ‘Anhuma, ia berkata:
“Bahawasanya Nabi ﷺ menunaikan shalat ‘Id dua rakaat
tanpa disertai shalat yang lain baik sebelumnya ataupun sesudahnya.” (HR.
Al Bukhari dan Muslim dan yang lain)
Hadith ini menunjukkan bahawa shalat ‘Id itu hanya dua rakaat, demikian pula
mengisyaratkan tidak disyari’atkan shalat sunnah yang lain, baik sebelum atau
sesudahnya. Allah Maha Tahu segala sesuatu, shalawat serta salam semoga selalu
dilimpahkan kepada Nabi Muhammad ﷺ,
seluruh anggota keluarga dan segenap sahabatnya.
KEUTAMAAN PUASA ENAM HARI DI BULAN SYAWAL
Abu Ayyub Al-Anshari Radhiyallahu ‘Anhu meriwayatkan, Nabi ﷺ bersabda:
“ Barang siapa berpuasa penuh di bulan Ramadhan lalu menyambungnya dengan
(puasa) enam hari bulan Syawal, maka (pahalanya) seperti ia berpuasa selama
satu tahun ((HR Muslim)
Imam Ahmad dan An-Nasa’I meriwayatkan dari Tsauban, Nabi ﷺ bersabda :
“Puasa Ramadhan (ganjarannya) sebanding dengan puasa sepuluh bulan,
sedangkan puasa enam hari (di bulan Syawal, pahalanya) sebanding dengan puasa
dua bulan dan kerananya bagaikan berpuasa selama setahun penuh”.
Barangsiapa berpuasa Ramadhan lantas disambung dengan enam hari di bulan
Syawal, maka ia bagaikan telah berpuasa selama setahun. (HR Al Bazzar)
Pahala puasa Ramadhan yang dilanjutkan dengan puasa enam hari dalam bulan
Syawal menyamai pahala puasa satu tahun penuh kerana setiap hasanah (kebaikan)
diganjar sepuluh kali ganda, sebagaimana telah dinyatakan dalam hadith.
Membiasakan puasa setelah Ramadhan memiliki banyak manfaat, di antaranya:
1. Puasa enam hari di bulan Syawal setelah Ramadhan, merupakan pelengkap dan
penyempurna pahala dari puasa setahun penuh.
2. Puasa Syawal dan Sya’ban bagaikan shalat sunnah rawatib, berfungsi sebagai
penyempurna dari kekurangan, kerana pada hari Kiamat nanti perbuatan-perbuatan
sunat. Sebagaimana keterangan yang datang dari Nabi ﷺ di berbagai riwayat,
majoriti puasa fardhu yang dilakukan kaum muslimin memiliki kekurangan dan
ketidaksempurnaan, maka hal itu memerlukan sesuatu yang menutupi dan
menyempurnakannya.
3. Membiasakan puasa setelah Ramadhan menandakan diterimanya puasa Ramadhan,
kerana apabila Allah ta’ala menerima amal seseorang hamba, pasti Dia
menolongnya dalam meningkatkan perbuatan baik setelahnya. Sebahagian orang
bijak mengatakan : “Pahala amal kebaikan adalah kebalkan yang ada sesudahnya”.
Oleh kerana itu barangsiapa mengerjakan kebaikan kemudian melanjutkannya dengan
kebaikan yang lain, maka hal itu merupakan tanda atas terkabulnya amal pertama.
Demikian pula sebaliknya, jika seseorang melakukan suatu kebaikan lalu diikuti
dengan yang buruk maka hal itu merupakan tanda tertolaknya amal yang pertama.
4. Puasa Ramadhan dapat mendatangkan maghfirah (keampunan) atas dosa-dosa masa
lalu. Orang yang berpuasa Ramadhan akan mendapatkan pahalanya pada Hari Raya
Eidul Fitri yang merupakan hari pembahagiaan hadiah, maka membiasakan puasa
setelah Eidul Fitri merupakan bentuk rasa syukur atas nikmat ini. Dan sungguh
tak ada nikmat yang lebih agung dari pengampunan dosa-dosa.
Oleh kerana itu termasuk sebahagian ungkapan rasa syukur seorang hamba atas
pertolongan dan ampunan yang telah dianugerahkan kepadanya adalah dengan
berpuasa setelah Ramadhan. Tetapi jika ia malah menggantikannya dengan
perbuatan maksiat maka ia termasuk kelompok orang yang membalas kenikmatan
dengan kekufuran. Apabila ia berniat pada saat melakukan puasa untuk kembali
melakukan maksiat lagi, maka puasanya tidak akan terkabul, ia bagaikan orang
yang membangun sebuah bangunan megah lantas menghancurkannya kembali, Allah
Ta’ala berfirman.
“Dan janganlah kamu seperti seorang perempuan yang menguraikan benangnya
yang sudah dipintal dengan kuat menjadi cerai berai kembali”. (An Nahl :
92)
5. Dan di antara manfaat puasa enam hari bulan Syawal adalah amal-amal
yang dikerjakan seorang hamba untuk mendekatkan diri kepada Tuhannya pada bulan
Ramadhan tidak terputus dengan berlalunya bulan mulia ini, selama ia masih
hidup. Orang yang setelah Ramadhan berpuasa bagaikan orang yang cepat-cepat
kembali dari pelariannya, yakni orang yang baru lari dari peperangan fi
sabilillah lantas kembali lagi. Sebab tidak sedikit manusia yang berbahagia
dengan berlalunya Ramadhan sebab mereka merasa berat, jenuh, dan lama berpuasa
Ramadhan.
Barangsiapa merasa demikian maka sulit baginya untuk bersegera untuk kembali
melaksanakan puasa padahal orang yang bersegera melaksanakan puasa setelah
Eidul Fitri merupakan bukti kecintaannya terhadap ibadah puasa. Ia tidak merasa
bosan dan berat apatah lagi benci.
Seorang ulama salaf ditanya tentang kaum yang bersungguh-sungguh dalam
ibadahnya pada bulan Ramadhan tetapi jika Ramadhan berlalu mereka tidak
bersungguh-sungguh lagi, beliau menyatakan :
“ Seburuk-seburuk kaum ialah yang tidak mengenal Allah secara benar
kecuali di bulan Ramadhan sahaja. Padahal orang soleh adalah yang beribadah
dengan sungguh-sungguh di sepanjang tahun”.
Oleh kerana itu sebaiknya orang yang memiliki hutang puasa
Ramadhan memulai membayarnya di bulan Syawal kerana hal itu mempercepatkan
proses pembebasan dirinya dari tanggungan hutangnya. Kemudian dilanjutkan
dengan enam hari puasa syawal. Dengan demikian ia telah melakukan puasa
Ramadhan dan mengikutinya dengan enam hari di bulan Syawal.
Ketahuilah, amal perbuatan seorang mukmin tidak ada batasnya sehingga maut menjemputnya.
Allah s.w.t berfirman, “Dan sembahnlah Tuhanmu sampai datang kepadamu yang
diyakini (ajal)”.
(Al Hijr : 99)
Dan perlu diingat pula bahawa solat-soalat dan puasa sunat serta sedekah yang
dipergunakan seorang hamba untuk mendekatkan diri kepada Allah Ta’ala pada
bulan Ramadhan adalah disyariatkan sepanjang tahun, kerana hal itu mengandungi
perbagai bagai manfaat diantaranya; ia sebagai pelengkap dari kekurangan yang
terdapat pada fardhu, merupakan salah satu faktor yang mendatangkan mahabbah (kecintaan
) Allah kepada hambaNya, sebab terkabulnya doa, demikian pula sebagai sebab
dihapusnya dosa dan dilipatgandakanNya pahala kebaikan dan ditinggikanNya
kedudukan. Hanya kepada Allah tempat memohon pertolongan, selawat dan salam
semoga tercurahkan kehadrat Nabi, keluarga dan sahabatnya.
*Dipetik daripada buku “Risalah Ramadhan” karangan Syeikh Abdullah bin
Jarullah bin Ibrahim al Jarullah, Perbitan Darul Wathan ,Riyadh. Edisi
terjemahan Indonesia diterbitkan oleh Yayasan Al-Sofwa Jakarta , 1997)
Oleh : Mohd Raimi Abdul Rahim
Exco Dakwah ABIM 2008
(Artikel ini diambil daripada Minda Madani Online http://www.mindamadani.my/)
I S L
A H M
E D I
A SIRI RAMADAN
Persatuan Wadah Pencerdasan Umat Malaysia
No akaun BANK ISLAM
12029010069484
Comments
Post a Comment