Dr. Siddiq Fadzil: Perjalanan Mendekati Allah (Bahagian 2 Akhir)
Gagasan Sa`id Hawwa Tentang Al-Sayr Ila 'Llah (Perjalanan
Mendekati Allah): Rumusan Dan Ulasan
Zikir: Wahana Ma`iyyatu ‘Llah
Perjalanan menuju Allah (al-sayr ila ‘Llah) pada
dasarnya adalah usaha penyihatan hati demi mencapai matlamat al-qalb
al-salim. Hati yang sihat sebagaimana yang disebut dalam hadith riwayat
al-Bukhariy yang terkenal itu adalah punca kesihatan diri - jasmani-rohani -
seseorang. Hati yang sihat juga adalah titik tolak ke arah kehidupan Islami (al-hayat
al-Islamiyyah) yang utuh dan menyeluruh, istiqamah dalam melaksanakan hak-hak
Allah sebagai realisasi `ubudiyah yang setulusnya. Dalam
kaitan inilah pentingnya zikir sebagai wahana penyihatan hati dan kesedaran
batin tentang kehadiran Allah di mana pun dan bila-bila pun. Hati yang
berpenyakit, jika dibiarkan tanpa penyihatan akhirnya akan mati. Hati yang mati
seperti yang disebut oleh Ibn `Ata’i ‘Llah al-Sakandariy dalam al-Hikamnya, “… tidak
berasa sedih atas luputnya amal ketaatan, dan tidak menyesal dengan maksiat
yang telah dilakukan.”
Zikir secara literal bermakna menyebut dan mengingat. Dhikru
‘Llah adalah manifestasi cinta hamba terhadap Tuhannya. Demikianlah
resam orang bercinta, sentiasa mengingat dan menyebut yang dicintai. Manusia
secara fitri memang menyenangi kesempurnaan dan keindahan. Kedua-duanya, al-Kamal dan al-Jamal ada
pada Allah, malah pada hakikatnya Allah adalah puncak segala kesempurnaan dan
puncak segala keindahan sebagaimana yang terungkap lewat Nama-Nama Indah-Nya
yang 99 itu. Penghayatan erti hakiki al-Asma’ al-Husna akan
memberikan rasa nikmat berdampingan dengan (Tuhan) Yang Maha Sempurna lagi Maha
Indah.
Mencintai Allah adalah cinta yang timbal balik, mencintai
dan dicintai sebagaimana yang dinyatakan dalam surah Ali `Imran:31 yang
menyebut kenescayaan cinta Allah buat mereka yang mencintai-Nya dengan cara
mentaati dan meneladani al-Rasul ﷺ.
demikian juga dengan surah al-Ma’idah: 54 yang menyebut
tentang kualiti umat yang ditampilkan sebagai ganti golongan yang murtad.
Mereka disebut sebagai kaum yuhibbuhum wa yuhibbunahu (Allah
menyintai mereka, dan mereka demikian pula, sama-sama saling menyintai). Memang
demikianlah berlakunya kesalingan yang juga meliputi dhikr sebagaimana yang
dinyatakan dalam surah al-Baqarah:152 (Ingatilah Aku, nescaya Aku
mengingati kamu pula). Apabila Allah mengingati seseorang, tentunya bukan
sekadar ingat, tetapi ingat yang membawa rahmat. Dengan kata lain, seseorang
yang diingati oleh Allah bererti berada dalam bimbingan dan perlindungan-Nya.
Demikianlah betapa beruntungnya orang yang berzikir, kerana zikir adalah pembawa
rahmat dan kurnia. Sebagaimana berlakunya kesalingan dalam dhikr, demikian pula
sebaliknya jika lupa terhadap Allah yang berakibat dilupakan oleh Allah dalam
erti tersingkir dari rahmat-Nya (al-Hashr:19).
قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّوْنَ
اللّٰهَ فَاتَّبِعُوْنِيْ يُحْبِبْكُمُ اللّٰهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوْبَكُمْۗ
وَاللّٰهُ غَفُوْرٌ رَّحِيْمٌ ٣١
Katakanlah (Muhammad), "Jika kamu mencintai Allah,
ikutilah aku, niscaya Allah mencintaimu dan mengampuni dosa-dosamu." Allah
Maha Pengampun, Maha Penyayang. (aali Imran 31)
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مَنْ
يَرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دِينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ
وَيُحِبُّونَهُ
Wahai orang-orang yang beriman! Sesiapa di antara kamu
berpaling tadah dari agamanya (jadi murtad), maka Allah akan mendatangkan suatu
kaum yang Ia kasihkan mereka dan mereka juga kasihkan Dia (al Ma’idah 54)
فَٱذْكُرُونِىٓ أَذْكُرْكُمْ وَٱشْكُرُوا۟
لِى وَلَا تَكْفُرُونِ
Oleh itu ingatlah kamu kepadaKu (dengan mematuhi hukum
dan undang-undangKu), supaya Aku membalas kamu dengan kebaikan; dan
bersyukurlah kamu kepadaKu dan janganlah kamu kufur (akan nikmatKu). (al
Baqarah 152)
وَلَا تَكُونُوا۟ كَٱلَّذِينَ نَسُوا۟ ٱللَّهَ
فَأَنسَىٰهُمْ أَنفُسَهُمْ ۚ أُو۟لَٰٓئِكَ هُمُ ٱلْفَٰسِقُونَ
Dan janganlah kamu menjadi seperti orang-orang yang telah
melupakan (perintah-perintah) Allah, lalu Allah menjadikan mereka melupakan
(amal-amal yang baik untuk menyelamatkan) diri mereka. Mereka itulah
orang-orang yang fasik - derhaka. (al Hasyr 19)
Menyedari peri pentingnya dhikru ‘Llah seperti
yang diungkapkan di atas, para ahli rohaniah berusaha menyebatikannya dalam
kehidupan harian mereka menerusi kaedah-kaedah tertentu yang dirasakan
berkesan. Imam al-Ghazaliy r.`a. misalnya, menganjurkan zikir dan do`a tertentu
untuk diamalkan pada waktu-waktu yang menyelangi antara sembahyang-sembahyang
fardhu. Zikir yang juga meliputi du`a, membaca al-awrad dan tilawah
al-Qur’an biasanya dipelbagai untuk mengelak kejemuan. Kejemuan
mengingati Allah memang seharusnya dihindari, kerana ia akan mengundang
kejemuan Tuhan terhadap hamba-Nya. Masalah yang selalu dialami dalam zikir
ialah ketidakhadiran hati bersama Allah. Dalam kaitan ini Ibn `Ata’i ‘Llah
r.`a. menyarankan agar hal itu tidak usah dijadikan halangan untuk terus
berzikir, kerana sesungguhnya melalaikan zikir (tidak berzikir sama sekali) itu
lebih buruk berbanding lalai dalam keadaan berzikir.
Zikir yang dihayati dan disebatikan dalam kehidupan akan
membentuk sikap dan watak yang selayaknya sebagai hamba dan khalifah Allah.
Sikap dan watak mereka yang mengamalkan zikir al-Asma’ al-Husna misalnya,
akan mencerminkan sifat-sifat al-Asma’ tersebut dalam konteks dan batas
kemanusiaan. Ia akan terdorong untuk bersikap adil, berilmu, penyayang, pemurah
dan seterusnya. Kerana itu zikir dengan dampak perwatakan sedemikian itu
disebut sebagai `ibadah ijtima`iyyah yang menjelmakan kepedulian
sosial dengan semangat kebaktian yang tinggi.
Dr Siddiq Fadzil KDH: 17052007
(ihsan Minda Madani, sila layari http://www.mindamadani.my/ )
I S L
A H M
E D I
A SIRI USF
Persatuan Wadah Pencerdasan Umat Malaysia
No akaun BANK ISLAM
12029010069484
Comments
Post a Comment