Shaykh Muhammad Al-Khidr Husayn – Shaykh Al Azhar Al Sharif dan Pejuang Kebebasan
Shaykh Muhammad Al-Khidr Husayn – Shaykh Al Azhar Al
Sharif dan Pejuang Kebebasan
الإمام الأكبر , شيخ الأزهر الشريف
Shaykh Muhammad Al-Khidr Husayn dilahirkan di Nafta, Tunisia
dan mendapat didikan awal dari ibunya, bapa
saudaranya Shaykh Makki ibn Azuz dan di Masjid Zaituniyyah. Keluarganya
terkenal dengan keilmuwan Islam serta nilai-nilai agama. Dia rakan karib Shaykh
Tahir ibn Asyur bahkan mereka berdua merupakan rakan pengajian hingga sering
berbalas surat dan bait syair. Shaykh
Al-Khidr seorang alim, pejuang kebebasan dan reformis ulung, berani melawan
penjajah Perancis hingga dijatuhkan hukuman bunuh keatasnya mengakibatkan dia terpaksa
berhijrah dengan penuh kesedihan meninggalkan bumi Tunisia untuk merempat ke
merata negara Arab, dan dia pernah
dipenjarakan oleh kerajaan Uthmaniyyah.
Kitab magnum opusnya yang melonjakkannya mendapat
pengiktirafan agung adalah "Al-Qiyas
fil Lughah Al-Arabiyyah". Dia juga terkenal kerana mengarang kitab tentang kebebasan
dan kemerdekaan "Al-Hurriyatu fil Islam".
Dia mempunyai semangat dan sejarah berjuang dari awal lagi
menentang penjajahan dan memperjuangkan pembebasan umat. Di universiti tersohor
Tunisia, Jâmi` Az-Zaytûnah At Az-Zaytûnah Shaykh Al-Khidr cemerlang dalam
pengajiannya terutama dalam kesusasteraan Arab. Dia mendapat ijazah Sunnan Sittah, ilmu tafsir
dan penguasaan bacaan Hafs dari ‘Asim, Warsh dari Nafi’ dan Qalun dari Nafi’. Dia
belajar di bawah pendidik-pendidik, ulama tersohor Umar bin Ash Shaikh,
Muhammad Najjar dan Salim Buhajib. Sewaktu di sini, dia diberi tawaran
berkhidmat untuk kerajaan kolonial Perancis di Tunis tetapi Shaykh Al Khidr
menolaknya kerana pegangan kuat anti penjajahan.
Pada 1903 dia memperolehi ijazah Az-Zaytûnah dengan kepujian
tertinggi. Pada tahun yang sama, dia melancarkan majalah dwi mingguan As-Sa`âdah
Al-`Udhmâ, ‘Kebahagiaan Terhebat’. Majalah ini menarik perhatian ramai di
kalangan penulis-penulis Tunisia dan mempamerkan bakat ulung Shaykh Al-Khidr.
Majalah ini menjadi sumber pertama di Afrika Utara yang mengupayakan masyarakat
mendapat maklumat agama perlu tanpa datang menghadirkan diri untuk bertanya. Melalui
majalah ini masyarakat mendapat akses kepada sumber pengetahuan ilmu agama dan
ruang untuk bersoal jawab.
Pada 1905, Shaykh Al Khidr menjadi the ketua hakim bandar
Binzert di Tunisia. Pada 1906 dia menganjurkan perdsidangan tentang kebebasan
dalam Islam. Tema utama persidangan ini mencabar
pihak berkuasa di Tunisia. Dengan kemaraan semangat anti penjajahannya dia melepaskan
jawatan kehakimannya. Pada 1909 Shaykh Al-Khidr menjadi tenaga pengajar
Universiti Az-Zaytûnâh. Dia juga mendirikan Jami’ us Sadiqah. Dia juga
menyumbang besar bagi mendirikan satu-satunya sekolah menengah yang bukan
sekolah keleloaan kolonial Perancis. Syaikh al Khidr berusaha gigih bagi
membina daya ketahanan diri anak-anak Tunisia daripada diperah minda mereka melalui
taktik deraan oleh Perancis bagi melenyapkan peradaban Islam dan budaya bahasa
Arab daripada jatidiri mereka.
Sekularisme merupakan ancaman sengit yang muncul di Afrika
Utara dan dia percaya rempuhan ini perlu ditangani dengan kekuatan segala daya
yang ada bermula dengan kekuatan fikiran. Selepas pembukaan sekolah-sekolahnya,
Syaikh al Khidr memulakan siri syarahan bertajuk al Hurriyah fil Islam, ‘Kebebasan
dalam Islam’ yang dijadikan tema serta sebuah buku yang masyhur, laris serta
seruannya masih bergema hingga kini. Pelajar-pelajarnya mengamati syarahannya
dan terkesan dengan anjuran kebangkitannya. Syaikh al Khidr kemudian menerbitkan
karyanya al Ilhad, membahas dan membidas athiestme dan sekularisme, membicara
tentang mauduk-mauduk sekularisme, Darwinisme masyarakat, kerelatifan budaya
serta kemunculan permulaan abad Amerika. Syaikh al Khidr dipercayai yang
pertama menggunakan istilah al ilmaniyyah – sekularisme.
Pada 1911, apabila Italy mengisytiharkan perang ke atas Libya,
Shaykh Al-Khidr menerbitkan rencana-rencana menentang penjajahan dalam majalah As-Sa`âdah
Al-`Udhmâ. Dia menyeru rakyat Tunisia agar pergi ke medan bagi menunjukkan
sokongan kepada saudara mereka di Libya dan bagi melawan perompak tanah ibu
pertiwi mereka. Tindakan Sheikh Al-Khidr melagakannya bertentangan dengan pihak
berkuasa kolonial Perancis di Tunisia. Perancis mendakwanya menghasut masyarakat
Tunisia agar membenci Barat. Shaykh Al-Khidr menyelamatkan diri dan keluarganya
dengan berangkat ke Turkey. Apabila kembalinya seketika, dia tidak dapat lagi
menghubungi rakyat melalui majalahnya kerana Perancis telah menguasai dan mengawal
Tunisia sepenuhnya. Oleh itu, dia membuat keputusan untuk berhijrah ke Syria.
Dalam perjalanan menuju Syria , Shaykh Al-Khidr singgah di
Mesir bertemu ulama dan pemikir seperti Muhammad Rashîd Rida, Ahmad Taymûr
Pasha and Muhibb Ad-Dîn Al-Khatîb. Di Syria, dia tinggal di Dimasq dan mengajar
Bahasa Arab di Al-Madrasah As-Sultâniyyah. Pada 1914 dia meninggalkan kota
Dimasq dan bekerja di Kementerian Perang
kerajaan Uthmaniyyah di Istanbûl. Pada 1915, Menteri Perang, Anwar Pasha, menghantarnya
ke Berlin bagi menggesa pelarian-pelarian Tunisia agar bangkit menentang
penjajahan Perancis di Tunisia. Dia kembali ke Istanbul, dan kemudian pergi ke
Dimasq.
Walaupun hidup dalam buangan, Syaikh al Khidr menjelajah
negara-negara Islam terus menerus menyeru umat bangkit menentang Perancis,
Inggeris, Italy dan Amerika dan penjajah
asing yang merempuh wilayah Islam. Dia sangat dikagumi dan disanjungi oleh
ulama Mesir kerana kelantangan dan keberaniannya. Ini juga menyebabkannya
beberapakali dipenjarakan.
Pada 1916, Gabenor Turki di Syria memenjarakannya. Dia berada di penjara beberapa bulan sehingga Anwar
Pasha mengarahkan pembebasannya. Pada 1917 dia ke Berlin buat kali kedua dan
bertemu pemikir-pemikir dalam buangan seperti`Abd Al-`Azîz Jawîsh and Dr.` Abd
Al-Hamîd As-Sa`îd.
1918 merupakan tahun kejatuhan empayar Uthmaniyah. Syria jatuh
ke tangan Perancis. Kegiatan anti kolonial Shaykh Al-Khidr memaksanya
meninggalkan Syria. Dia berangkat ke Mesir pada 1921.
Pada 1922 dia mendaftar mengikuti pengajian di Al-Azhar dan
memperolehi ijazah Al-`Âlamiyyah. Shaykh Al Khidr diterima sebagai seorang alim Al-Azhar.
Di Mesir dia mengasaskan pertubuhan bagi menyokong gerakan
pembebasan Tunisia, Algeria and Maghribi. Anggota-anggota pertubuhan ini
terdiri daripada warga Tunisia Al-Habîb Bourguiba and warga Algeria Al-Bashir
Al-Ibrâhîmî and Al-Fudayl Al-Warthilânî, yang hidup dalam buangan di Mesir.
Pada 1925, Shaykh Al-Khidr terlibat dalam pertarungan
ideologi terbesar pada zaman itu. Seorang
Shaykh dari Al-Azhar `Alî Abd Ar-Râziq menulis buku tentang keserasian Islam
dan sekularisme. Walaupun Sheikh
Al-Khidr's bersahabat baik dengan keluarga Sheikh Abd Ar-Raziq, dia telah menulis
karya penolakan tuntas buku Sheikh Abd Ar-Râziq. Tahun berikutnya, sasterawan
masyhur Mesir Taha Husayn menulis buku tentang syair Arab pra Islam yang
menyerang agama Islam. Sheikh Al-Khidr menulis buku bagi menangkis serangan Taha
Husayn. Sheikh Al-Khidr menjawab ‘syubhah-syubhah’ yang ditimbulkan oleh Sheikh
Ali Abd Raziq dan Taha melalui kitab-kitab kritikan balasnya seperti "Naqdu Al-Islam wa Usulil Hukm"
dan "Naqdu Asyiir Al-Jahiliy".
In 1927, Shaykh Al-Khidr bersama sahabat baiknya Ahmad Taymur Pasha mengasaskan pertubuhan
belia Islam, bernama Jam`iyyat Ash-Shubbân Al-Muslimîn. Hasan al Banna pengasas
Jam`iyyat Ikhwan al Muslimun juga menganggotai Jam`iyyat Ash-Shubbân
Al-Muslimîn dan dia dilaporkan banyak belajar daripada Syaikh al Khidr. Syaikh
al Khidr kemudian menubuhkan Jam`iyyat Al-Hidâyah Al-Islamiyyah bagi
melaksanakan penyebaran dakwah Islam.
Pada 1930 Syaikh al Khidr menjadi editor majalah bulanan Al-Azhar,
Nûr Al-Islam. Pada 1932 Syaikh al Khidr memperolehi
kewarganegaraan Mesir. In 1932, Majlis Perhimpunan Bahasa Arab ditubuhkan di
Kahirah. Majlis terdiri daripada ulama Mesir, dunia Arab serta orientalis
Inggeris dan Perancis. Sheikh Muhammad
Al-Khidr Husayn adalah di antara ahli pertama majlis ini. Pada 1950, berikutan
hasil bernas kajiannya tentang Bahasa Arab, dia dilantik menganggotai lembaga tertinggi
ulama Al Azhar.
Pada 1952 Syaikh al Khidr dilantik الإمام
الأكبر , شيخ الأزهر الشريف Imam al Akbar al
Azhar atau Syaikh ul Al-Azhar al Sharif oleh kerajaan Mesir. Dia dipilih
menurut konsensus alim ulama Mesir. Walaupun
dia sendiri tidak begitu berminat kepada jawatan ini, tiga orang menteri telah
berusaha memujuknya untuk menerima lantikan. Dia menjadi orang pertama yang
bukan berasal dari Mesir menjawat jawatan penting ini. Kemudian dia berhadapan
dengan beberapa percubaan kerajaan Gamal Abdul Nasser untuk merubah dan menentukan
dasar serta haluan Al Azhar. Syaikh al Khidr menentang pengambilalihan Al Azhar
oleh Kementerian Agama dan tidak akur dengan kehilangan kebebasan institusi
tersohor ini.
Dia telah beberapa kali menyanggah pendirian regim Gamal Abd
Naser yang dilihatnya bercanggah dengan hukum syarak, seperti isu wakaf, hak pewarisan dan lain-lain. Ketika itu juga
musuhnya cuba memburukkannya melalui kempen fitnah di media massa hinggakan
beberapa pelajar Al Azhar yang telah diracuni propaganda Gamal Abdul Nasser lberdemonstrasi
menuntut Shaykh Al-Khidr Husayn meletak jawatan. Pada Jun 1954, Shaykh Al-Khidr
Husayn meletakkan jawatan apabila kerajaan berhasrat membatalkan kehakiman
syariah dan memasukkannya dibawah mahkamah sivil.
Syaikh al Khidr mengambil keputusan meletak jawatan atas
dasar prinsipnya dan ini pun tidak pernah berlaku di Al Azhar. Dia berkata, “Se
gelas susu dan se keping roti sudah cukup bagi aku, dan biarlah urusan dunia ini berlalu.” Apabila ditanya tentang kenapa
dia meletak jawatan, dia menjawab, “Jika aku tidak dapat menyumbang kepada
kejayaan Al Azhar, sekurang-kurang janganlah Al Azhar merosot pada masa aku.”
Setelah melepaskan jawatannya, dia menumpukan kepada mengajar,
mengarang dan menulis buku sehinggalah dia kembali ke rahmatullah. Pada 28 Februari
1958, pulanglah Shaykh al-Khidr Husayn kepada Tuhannya Yang Maha
Penyayang. Dan diceritakan bahawa ketika
sedang nazak, dia melihat dirinya
sewaktu kecil berehat di riba bondanya sambil dipeluk erat sambil mendengar
ibunya berkata kepadanya,
"Wahai Khidr,
dengan izin Allah, kamu akan dilantik menjadi Shaikh ul Azhar."
Sheikh Al-Khidr meninggal dunia tanpa anak tetapi dia
mewariskan banyak karya dan tulisan Islamik yang berkualiti tinggi. Ribuan alim
ulama, pelajar-pelajar Al Azhar dan orang ramai menghadiri jenazah dan pengkebumiannya
di Mesir.
Selamat tinggal wahai Shaikhuna, moga rahmat Tuhan melimpah keatasmu atas
khidmat besarmu kepada ummat.
Hj Hamdan Mohd Hassan Timbalan Pengerusi WADAH Pulau Pinang
Omar Mokhtar al Rupawani Timbalan Yang di Pertua ABIM Pulau
Pinang
I S L
A H M
E D I
A SIRI RIJAL AL MABDA’
Persatuan Wadah Pencerdasan Umat Malaysia
No akaun BANK ISLAM
12029010069484
Comments
Post a Comment